onsdag 31 augusti 2016

grå långkjol

Redan i juni föll jag för ett tyg som egentligen inte passar för ens nu men då gäller det att köpa och lägga på lager. Men jag sydde faktiskt precis det jag ville ha av tyget direkt när jag kom hem och hade hunnit tvätta det.

älskar etiketterna på Stoff och Stil


Jag föll för tyget för att det var viscose och lite ylle i det, hade gärna haft mer men var glad för det jag hittade. Visserligen finns det väldigt mycket härliga ekologiska ylletyger som inte sticks nu för tiden men jag vill gärna ha lite stretch och något som är aningen billigare när jag ska ny upp en modell för första gången. Det här var precis rätt.


Sen gjorde jag det galet enkelt för mig.

Lindade tyget på fel ledd runt mig, nålade i ena sidan och sen såg jag glad ut. Jag ville dessutom ha en slits och det är mycket lättare att göra om det finns en anslutande söm så den la jag på den sidan som jag nålade.


Ribbsticklingen gav både lite extra stretch i tyget och en snygg mönstring ton i ton. Jag sydde ingen linning eftersom jag fick en stadkant i midjan i och med att jag vände tyget på fel ledd. I stället är midjan väldigt hög och figursydd så att den håller sig på plats. Det går också att justera kjolens längd beroende på hur högt eller lågt jag placerar midjan, olika skor kräver olika längd.


Trikåsöm på insidan och ingen stickning på utsidan för ens vid slitsen. 
Jag sparade ganska mycket tyg på insidan av slitsen på att inte avigsidan syns direkt när kjolen fladdrar upp. För att hålla tyget på insidan på plats sydde jag med tvillingnål vågrätt ut från slitsen med ca 10cm mellanrum och fick till en ganska diskret men snygg detalj trots att jag bara var ute efter funktion.


En riktig höstkjol, lång, varm och mjuk. Jag använde den redan i somras på badstranden när det avr kallt men det kommer bli perfekt på jobbet nu i höst, både till ballerinaskor och högs stövlar eller varför inte ett par snygga sneakers.



Tyger: ribbstickad från Stoff och Stil
Tygåtgång: 120cm 
Mönster: egen design 
Datum: juni/juli 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar