måndag 22 augusti 2016

skrynkligt nattlinne

Förra sommaren sydde jag min fjäderlätta dröm som du kan läsa om här. Den är fortfarande fantastisk men inget jag går omkring i hemma faktiskt, känns lite för fin att gräva i trädgårdslandet med. 

Tidigare i somras var jag på Stoff och stil och föll handlöst för det här tunna, ljusblå, stretchiga tyget i viscose. Det känns inte som ett klassiskt viscose tyg utan har mer strukturen av ett tunt vävt bommulstyg samtidigt som det är elastiskt och tätare än ett bommulstyg.


Utan mönster sydde jag en klänning i samma modell som den fjäderlätta. Jag justerade ryggen lite så den blev rak istället och breddade partierna i urringningen. Av misstag blev den lika lång bak som fram, hade råkat klippa framstycket långt och bakstycket kort när det ska vara tvärt om. Men det gick att rädda genom att bara klippa av och göra styckena jämnlånga.

En kort ljusblå, stretchig sommarklänning blev det. Perfekt att gräva i trädgårdsland med eller bara dra på sig för att åka och handla. Den går säkert att styla upp den lite så jag vill ha den på jobbet nu i höst. En vända med strykjärnet gör nog underverk till att börja med, då behöver den inte se ut som ett skrynkligt nattlinne.


Jag saknar redan sommarvärmen och semestern. Inte ofta jag säger det efter så här kort tid på jobbet men så är det i år. Hade velat ha mer tid helt själv, ska prioritera det i början på nästa semester.

Hur söta än hundvalpar och barn är så behöver jag en paus för mig själv och trots att det blev många plagg i sommar så har jag mest sytt det jag redan kan, det har inte blivit så mycket nyskapande som det kan bli om jag kan hålla på länge helt själv.


Somliga samlar på stenar och drömmer om vita stränder, jag samlar på sommarklänningar och drömmer om egen sytid jag när jag tänker på semestertider.


Tyger: ljusblå viscosetrikå Stoff och Stil Kungens Kurva
Tygåtgång: 125cm full bredd
Mönster: egen design
Datum: juli 2016



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar