måndag 29 augusti 2016

sy det som inte finns

Jag får ganska ofta en känsla eller bild av något jag vill ha, ser det precis framför mig fast jag aldrig sett det i butik. Så var det när yngsta sonen fyllde år tidigare i somras.

Men det var ingen leksak eller klädesplagg jag såg framför mig. Utan ett påslakan, som jag så klart inte kunde hitta.


Det jag däremot kunde hitta var ett barnpåslakan, alltså ett sånt för juniorsäng med ett täcke som inte är mer än 120cm långt. Men det hade precis det mönstret och färgen jag var ute efter.

Så det var bara sätta saxen i det, ta med sig det till symaskinen och lösa problemet!


Det tog max 1h från att jag packade upp förpackningen tills jag kunde slå in det numera fullstora lakanet i paketpapper åt sonen.

Det underbara med lakan är att de är rektangulära och fördelen med bomull är att det är lätt att både klippa och sy väldigt fort i det, framför allt när det endast ska sys helt spikrakt.


Det jag gjorde var att klippa bort baksidan på originalet så att jag fick tyg med rätt färg, tjocklek och mönster för att förstora framsidan. Jag klippte tre remsor, en till varje långsida och en till övre kortsidan. Längst ner behöll jag den fabrikssydda öppningen.


Man får pussla lite i huvudet med måtten eftersom tyget du har att jobba med inte är så väldigt sort, det blev en skarv i varje hörna, som på bilden, men det stör inte enligt mig.

När framsidan var lagom stor så saknades det ju en baksida men till det hade jag köpt ett enkelt underlakan i en liknande nyans. Jag la underlakanet och framsidan till påslakanet räta mot räta, nålade och sydde runt de tre sidorna som ska vara stängda med overlocken.

På så sätt blev det klippt och klart utan att jag behövde måtta in och klippa underlakanet till rätt storlek först.


Det går alltså att sy precis det du vill även om det inte finns och framför allt så enkla saker som ett platt påslakan med raka sömmar. Låt inte butikers utbud hindra dig från att ha sånt som du vill och låt inte normer låsa in dig i fack. 

Klart som tusan att den 9åring kille ska ha My Little Ponny på påslakanet när det är hans favoritserie och figurerna får honom att känna sig säker och sova tryggt på nätterna.
Bara för att han är 150cm lång och inte sover i barnsäng längre ska inte han hindras från en sånt påslakan, vi löser sånna problem även om jag helst skulle se att det inte behövdes eller krävdes mer googling än vad jag är kapabel till.
Jag vet att det säkert finns påslakan i rätt storlek men inte där   j a g   hittade det så då löste   j a g   det, gör det du också nästa gång du stöter på ett problem, lös det ;)


Påslakan och underlakan från JYSK för den som kanske letar efter samma mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar