söndag 14 augusti 2016

tunn lång kofta

Jag skulle kunna envisas med att det varit så varmt hela sommaren att byxdressen var allt jag behövde ha på mig för det är vad jag minns så här i efterhand. Men jag kan sträcka mig till att kvällarna blev svalare än vad endast byxdress klarade.

Så jag löste det.


Jag sydde den enklaste långkofta du kan tänka dig!

Trikå från stuvlådan på Ohlssons tyger, inga fållade kanter, ingen knäppning, inget mer än två bystinsnitt. Nästan raka stycken, jag använde samma mönster som till omlottklänningar men lät bli att klippa ut för omlott. 
Långa slitsar i sidorna och så lät jag alla kanter rulla sig och förbli råa. Det går i trikå eftersom det inte repar upp sig som vävda tyger.


Eller jo, en detalj gjorde jag bara för att bryta av det helt blåa. Jag infogade en triangel av svart mocka på axlarna. Inte första gången jag gjorde det på ett plagg utan jag plockade upp en detalj från ett tidigare plagg, nämligen min vita omlottklänning.


Detaljen på axlarna bryter inte bara av, den gör axlarna stabilare också vilket i sin tur gör att tyget i övrigt faller väldigt snyggt. Koftan kommer passa till massor av andra outfits, linne och jeans eller någon enkel kort klänning till exempel. Men den var grym utanpå byxdressen på Gröna Lund, precis som jag hade tänkt att den skulle vara.

Jag har precis det här på mig ikväll när vi får hem en kompis på middag. Lagom snyggt men samtidigt avslappnat och bekvämt nog för massor av pasta och rödvin en söndagskväll i augusti. Sensommaren har börjat bli en av mina absoluta favoritårstider, bara det att man får kombinera flera plagg utan att svettas ihjäl är en av sakerna jag gillar. 
Att det är lagom svalt för att springa klockan 10 på fm, björnbären är mogna, vissa dagar blir kanon fina och sommarvarma samtidigt som vissa är regniga och grå så jag kan sitta inne och sy med gott samvete är några anledningar till att sensommar numera vinner över våren som tidigare varit min absoluta favorit.


Tyger: blå bomulls trikå från Ohlssons tyger, svart mocka från Stoff och Stil
Tygåtgång: 150cm full bredd
Mönster: egen design
Datum: juni 2016



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar