onsdag 2 mars 2016

specialbeställning

Det är fortfarande nervöst att sy åt andra, det kommer det nog alltid att vara. Den här var det länge sen jag sydde nu men eftersom jag inte bloggat om den och jag fick live bilder när den användes helt nyligen så fick den komma med nu.

Att sy åt någon annan, efter deras idé om modell och i ett material som jag inte brukar sy i då är det än mer nervöst. Lägg dessutom till att ha en begränsad mängd tyg och att beställaren sitter bredvid när jag klipper och syr.
Tur att hon är en nära vän!

Det blev en väldigt trevlig halvdag med lunch och sömnad hemma hos henne i höstas.

Yllejacka med luva i stl 92 stod på beställning. Hon hade köpt tyg på Ohlssons tyger och jag tog med sax, tråd och symaskin i bilen.

Först sydde vi en mössa av en trasig barnkofta men den hamnade inte på bild tyvärr, kombinationen 80% ylle 20% silke var en dröm däremot och vi återanvände en uddkant av koftan och sydde en blomma som dekoration också. Återbruk när det är som roligast.

Innan vi satte saxen i ylletyget till jackan sydde vi en halv jacka i fleecetyg som var lika tjock som ylletyget. Det var väldigt bra att ha något fast att peka på och diskutera kring innan vi började med det riktiga tyget. Några förändringar från fleece varianten blev det, små men ganska viktiga och framförallt underlättade de sömnaden.

Det är ganska många mått som krävs och jag gör hellre lite för stort än riskerar att det blir för liten trots att jag vet att jag alltid syr med lite sömsmån.



Vi valde gröna dekorationssömmar och för varje söm blev det en diskussion om hur vi skulle fälla sömmarna eller låta bli.


Hela projektet tog nog dubbelt så lång tid som om jag sytt det själv hemma men så var ju inte tanken att det skulle gå fort. Jag sydde och hon tyckte till, skönt upplägg för båda tror jag, det var trots allt bara andra gången vi sydde ihop.





Dragkedjan fixade beställaren själv dagen efter ochdet kanske blir en till i tjockare och varmare ylle men den vill hon sy själv med mig som coach i så fall.





















Blir mer och mer förtjust i ull, min vän har en förmåga att bara välja det bästa till sin dotter så det är en fröjd att sy i tygerna, de är såå mjuka och sköna.

Och här är charmtrollet med jackan in action!
Luvan är tydligen en favorit, den blev så stor att den går ner över hela ansiktet om barnet vill, vilket hon ofta vill tydligen.

framsida och luva

baksida med ok, veck och luva


Tyger: grått ylletyg Ohlssons tyger Sickla
Mönster: egen design
Datum: oktober 2015



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar