måndag 7 mars 2016

star wars

Det är väldigt svårt att hitta leksaker till en liten baby i "välkommen till världen present" när kriterierna är ekologiskt och rymden.
Men vad är väl en utmaning om inte något som man får lösa? Tur för oss är att jag följer Ohlssons tyger på Instagram och såg när de fick in det ekologiska Star Wars tyget med fototryck från alla sju filmerna.

Maken som var den som jagade present nappade direkt på tyget, jag fick välja vad jag skulle sy och så skulle han ge bort det, teamwork!

Först var det tänkt att bara bli till den nyfödda men eftersom barnet har ett äldre syskon väldigt tät i ålder ville vi ge något även där. Det är så lätt att allt fokus alltid hamnar på den minsta i början men det är sällan den som uppskattar det mest.
Men så slog det mig att i familjen finns även två ytterligare äldre syskon, inte kunde de bli utan heller. Så det blev fyra "välkommen till världen" presenter, i stl 56, 86, 128 och 134 haha.

Den minsta och första till barnet som faktiskt nyss kommit till världen blev en "sovpåse" med ärmar, alltså en sån här

Jag hade fått låna lite kläder i de minsta storlekarna för att rita av men jag körde mitt vanliga sätt till den här. Dvs. lägg ett plagg i rätt storlek ovanpå tyget och klipp godtyckligt haha.


Sovpåsen fick en sne knäppning över bröstet och möjlighet att öppna i ena sidan också. Det är så knepigt att dra långa saker över huvudet på små barn. Men den kan också öppnas nedtill med den dragsko jag sydde dit. För att minimera kalluften som smyger in vid blöjbyten är det skönt att öppna sovpåsar nertill.


dragsko hastigt ihop knuten utanpå tyget, det blev den ordentlig snodd sen

Sen blev det dags för stl 86, där tänkte jag mig en tunika med korta ärmar.


Sagt och gjort, lite kortare fram och längre bak. Pösig modell över midja och rumpa med bred mudd nertill. Funderade på ficka på magen men skippade det.

Sydde det snyggaste sprundet i halsringningen på flera år.


Fick inte riktigt till det med en knapp i överkant, fast det hamnade å andra sidan inte på bild heller så det låtsas vi inte om. Det blev inte dåligt på något sätt, bara inte lika bra som sprundet.

Ärmarna, ärmhålen och vidden över bröstet blev tyvärr för tight visade det sig sen när barnet provade men jag tror att jag kan lösa det med tygresterna jag har kvar om jag gör om modellen till en med raglanärm. Värt ett försök!

De större storlekarnas presenter blev kjolar med extra volanger i svart chiffong, de hamnade inte på bild utan syddes i en hast precis innan vi åkte.

Det blev perfekta ekologiska presenter med rymdtema och underbarare nyfödd får man leta efter.

Tyger: alla tyger från Ohlssons tyger Sickla
Tygåtgång: jag köpte 1m på full bredd och det finns några småbitar kvar
Mönster: egen design
Datum: februari 2016




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar