lördag 3 september 2016

pineapple

Så här satt jag och en av mina kusiner i somras med ett gemensamt projekt. Kanske inte så självklart utifrån den här bilden att det skulle bli en outfit till hennes pappas 50års fest men det blev det.

Det är en ganska lång historia så jag delar upp den i några inlägg.


Egentligen började allt när hon skulle ta studenten för 2 år sen och hon frågade om jag kunde hjälpa henne att sy studentkläningen. Det blev ingen studentklänning, vi hann inte men vi hade båda kvar tanken på ett gemensamt projekt.

Så i våras när inbjudningarna till festen gick ut hörde hon av sig och frågade igen. Hon skickade några bilder hon skissat upp som gav oss väldigt många alternativ men vi bestämde oss för att ses också och tog en date på Stoff och stil.


Jag tror att vi var där i 3 timmar! Det är nytt rekord för mig haha

Först gick vi och letade spets, hittade en plommonlila och ett sidentyg som var perfekt färgmatchat.
Sen hittade vi ett grövre trikåtyg mönstrat som marmor.
Efter det letade vi blommiga tyger.
Sen höll vi på att ge upp.
Vi tittade lite mer på blommiga tyger och diskuterade olika fall och strukturer.


Sen köpte vi benvitt, grovt vävt, bomullstyg som nästan såg ut som linne och fyra burkar textilfärg...


Min kära kusin är nämligen väldigt duktig på att teckna och måla så först tänkte vi att hon skulle rita själv på tyget och få ett helt unikt mönster.
Men sen hittade hon en schablon med en ananas i A4 storlek och föll pladask.


Så del ett av festkläderna är alltså provtryckningarna av schablonen, det krävdes fyra händer och lite snits utöver penslar, tallrik/palett, skrapa, pizzakartong, tidningspapper och våt trasa. Skumgummi klossar att dutta dit färgen använde vi inte och mycket färg gick det åt men galet snyggt blev det.



Tyger: benvit bommulväv, grov kvalitet från hemtextils hyllan på Stoff och Stil
Tygåtgång: 150cm tyg, fyra färgburkar med textilfärg, schablon med tillhörande skrapa.
Mönster: egen design 
Datum: juni/juli 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar