lördag 20 augusti 2016

fler t-shirts

Jag jobbar vidare på mitt mönster för t-shirts och det börjar bli riktigt bra om jag får säga det själv.


Sidsömmen är nu precis där jag vill ha den hela vägen, insnitten vid bysten och i svanken ligger där de ska och formar som jag vill.
Halsringningen är lätt att justera till det jag vill ha och längden är alldeles lagom. 

Det som är kvar att jobba på är ärmarna och vidden precis vid höfterna och nederkanten. Ibland behöver jag även justera formen i sidan för att tröjan ska smita in under bysten som jag vill men det verkar mest bero på vilket tyg jag använder, inte så mycket på att mönstret är tokigt.


Just den här prickiga tröjan fick en djup U ringning och lite fladdrigare ärmslut med tät sicksack i ytterkanten så den blir lite vågig. Jag ville få till en söt tröja i det prickiga tyget, tyckte det skulle passa till ett par jeans i höst.

Den är fantastiskt skön och just nu ligger en helsvart tillklippt, lika enkel i utförandet. Det jag klurar på är hur jag ska göra den urringningen, kanske V ringad eller så kanske tröjan ska bli utan ärm...


Tyger: vit bomulls trikå med mörkblå prickar från Ohlssons tyger
Tygåtgång: 70cm på full bredd
Mönster: egen design
Datum: augusti 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar