onsdag 24 augusti 2016

...och en flaska med rom

Nog för att jag går mycket i vissa plagg jag syr till mig själv men det är ingenting jämfört med vad min man har gjort i sommar!


Det allra första linnet jag sydde till honom var rent på skoj. Han hade hittat ett tyg, blått barntrikå med tecknade pirater som jag sydde ett linne av utifrån ett köpt linne han hade hemma. Sen justerade vi det mönstret under tiden jag sydde och så gjorde jag faktiskt ett pappersmönster av det till slut.


Sen har jag sytt några fler linnen åt honom, ett svart bland annat som han tränar i. Men när jag gick igenom Ohlssons rea på barntyger tidigare såg jag de här två pirattygerna och kunde inte låta bli att köpa dem på skoj, som en hint tillbaka till det allra första jag sydde.


Först sydde jag det randiga men när jag knappt fick tvätta det för att han ville ha det på sig hela tiden så sydde jag till slut det svarta. Och han har verkligen bott i dem, det är det bästa tecknet på att en sytt något bra.


Jag har börjat utelämna halvcirkeln med tyg i nackens jag sydde dit förut, den var mest bökig att sy dit och jag såg inte att den fyllde någon funktion. I övrigt är det två ganska enkla stycken och kantband i samma tyg. Jag syr ihop allt med overlocken och sticker ner kantbanden och linningen med tvillingnål.


Visserligen är det linnen han har hemma eller på båten men jag tycker det är väldigt gulligt att ha en egen pirat, nu saknas det bara lite rom hahaha


Tyger: mönstrad barntrikå Ohlssons tyger
Tygåtgång: 80cm på full bredd för respektive linne
Mönster: egen design 
Datum: juni/juli 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar