tisdag 16 augusti 2016

svart peplum

Efter att jag hade sytt t-shirten med valar på här så gav jag mig inte gällande att göra ett mönster för t-shirts. Ni som följt mig ett tag vet att det är så otroligt sällan som jag syr plagg av samma modell att jag nästan aldrig gör mönster för det jag syr. Men den här gången ville jag sy många, många riktigt bra.

Så jag gjorde ett i kartong och jobbar fortfarande med att få det perfekt. Jag vill göra det i genomskinlig hårdplast sen när det är helt perfekt, på så sätt kan jag se exakt hur mönstringen på tyget kommer att bli på plagget. För att testa lite justeringar sydde jag en till t-shirt.


En t-shirt med peplum, alltså ett kortare liv som avslutas med liten vipping kjol, allt i t-shirt längd. Exakt samma vore ju bara tråkigt så lite måste jag få variera mig även när jag använder samma mönster. Det jag justerar i mönstret är mest sidsömmarna, ärmhålet och ärmarna så i övrigt kan jag variera mig ganska mycket.


Jag gjorde en ganska liten ringning fram på tröjan men desto mer bak. Varför inte kunna visa upp, den numera färdiga, tatueringen även i en vanlig t-shirt?


Som en sista sak så sydde jag en tillhörande pennkjol i samma tyg, det blev ett set eller två separata delar att använda precis hur jag vill. En svart mjuk kjol som går ner över knät är aldrig fel, funkar att klä upp eller ner beroende på tillfället.



De här två delarna tror jag kommer bli väldigt välanvända på jobbet i höst eftersom de är så lätta att kombinera på olika sätt och samtidigt så mjuka att de alltid är bekväma. 
En fördel är också att de är svarta för vi tvättar mest mörk tvätt hemma och därför är sannolikheten att de är rena och därmed används större. Ljusa plagg eller de som kräver specialtvätt används inte lika ofta som mörka för de spenderar mer tid i tvättkorgen än i garderoben haha


Tyger: svart bomullstrikå Ohlssons tyger
Tygåtgång: 170cm full bredd
Mönster: egen design
Datum: juli 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar