fredag 12 augusti 2016

en blå sommar

Det finns en sak som kan sammanfatta hela min sommar utan ett enda ord, den här byxdressen!


Det var bland det allra allra första jag sydde efter att jag gått på semester och sen dess har jag levt i den och då skojar jag inte!

Den har varit på när jag varit på Gröna Lund, badstranden, shopping, tygaffärer, trädgårdslandet, när jag klippt gräsmattan, på båten, hemma... när jag ätit för mycket, suttit i konstiga ställningar, krupit runt på maken med småbarn och hundvalpar, you name it och jag känner mig bekväm i den hela tiden.


Den är så galet skön, både snittet och tyget. Den passar när det blåser eftersom det inte är en kjol som fladdrar upp och när det är varmt eftersom viscosen är sval och mönstret på tyget är bara helt rätt.


Den är lätt att klä på sig eftersom tyget är lite stretchigt och jag sydde smock i ryggen för att få rätt form men inte behöva dragkedja eller knappar när den ska på och av.  Är man lite snitsig så kan man till och med gå en snabbis på toa utan att behöva strippa helt vilket annars är ett stort minus med just byxdressar, trixet är lagom vida ben.

Och det allra fiffigaste är en dold och exakt lagom stor ficka för mobilen i midjan. Jag vågade inte prova att den funkade på Gröna Lund men i övrigt har mobilen kunnat följa med överallt utan att varken synas eller vara i vägen.



När det blev svalare kompletterade jag med en lång, enkel kofta sydd bara för att passa till den här. Mer om den i nästa inlägg.



Tyger: mönstrad stretchig viscose från Ohlssons tyger
Tygåtgång: 120cm
Mönster: egen design
Datum: juni 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar