lördag 30 april 2016

en historia

Jag skrev i förra inläget om att mina plagg bär på historier, redan som tyger. Det här tyget däremot kom med någon annans historia inpräntat.


 En dag får vi svaret, 
om det finns något svar att få, 
tills dess så ska jag njuta, 
allt vad jag förmår.

Livet finns bara här och nu,
en kedja utav ögonblick,
Jag ska leva och inte älta,
gamla misstag jag begick.

För varje morgon får jag,
en helt oskriven blad att fylla,
och livets mening, denna eviga gåta
kommer alltid att förbrylla.

av: Stina Jakobssom




Dikten ovan är översättningen av runorna på tyget och det var nog just det som övertygade mig om att köpa tyget, att det bar på en historia. 

Jag hade aldrig mött eller hört talas om dessa tyger tidigare men jag är så glad att de var på Syfestivalen i Älvsjö och att jag har sparat etiketten.

Det var inte bara runorna utan allt, designen, personerna bakom, färgerna och resan i att producera ett tyg som till slut fick mig på fall och vilket tyg sen!





Sen bär faktiskt modellen på en egen historia, en som min mamma började skriva innan jag fanns. Hon sydde nämligen en klänning i gult tyg med pyttesmå blommor utströdda i mönstret. Kjolen var i tre eller fyra längsgående våder och mellan dem var det en ljus genombruten spets. 

Hon hade den några år och sparade den sen, så även jag har använt den i mina tidigare tonår. Minns en midsommar hos mina kusiner när jag ömsint strukigt och packat den för att ha just vid midsommarfirandet. Jag kände mig så otroligt somrig och vacker i den och känslan har suttit i, jag älskar fortfarande den klänningen men vet inte var den finns nu.




Provdockan gör den inte rättvisa men jag kommer mig inte för med att fota den ordentligt när det är 5 plusgrader och regn ute.
När jag klippte vådorna valde jag jag klippa efter trådriktnigen inte efter mönstrets randning, jag köpte inte så mycket tyg att det var värt att försöka mönsterpassa.



Jag valde med flit en ljusare spets som bröt av lite från tygets färg. Hittade den här naturvita på Ohlssons tyger, den fanns i en brunare nyans och en kritvit också.

Nu längtar jag verkligen verkligen till värme, var den än är.


Tyger: viscose från Stina Jakobsson, köpt på syfestivalen i Älvsjö, spets Ohlssons tyger
Tygåtgång: 200x125 cm tyg, 3,5m spets
Mönster: egen design
Datum: april 2016










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar