söndag 1 maj 2016

vår och isiga pasteller

Jag älskar att experimentera och sy något nytt av alla de nya tyger jag har eller köper. Att jag skulle sy två likadana plagg finns inte i min värld.

När det kommer till poncho med ärmar så är jag helt annorlunda och ibland blir jag låst vid att ett tyg ska bli en exakt kopia av den här svarta modellen. Precis så var det när jag gick förbi det här ljusblå collegetyget på Ohlssons tyger. Jag visste vad det skulle bli och att jag skulle älska en variant till i just det här tyget.





Jag har inte mycket pasteller hemma, någon enstaka gång har jag köpt ett plagg i ljusrosa men det läggs ganska fort undan, men de blå nyanserna är ju en annan sak. Att det här tyget också är mjuk och lent som siden mot huden just nu (innan det blivit söndertvättat och nopprigt) övertygade mig helt i butiken.



Yngsta sonen botaniserade i knapphyllan och letade skatter, jag skippade de glittriga och körde på metallic diamanter istället.
Hade föreställt mig just sådana nitar till när jag först såg tyget så det var meningen jag skulle ha dem.


De vita jeansen har jag inte sytt utan köpt färdiga,
Jag har bara hittat en nätbutik som säljer vit stretchig denim och jag vill helst klämma och känna på tyger innan jag köper dem så jag drar mig lite för det än så länge. Men visst blev det somrigt med vitt till, jag stortrivs och känner att den här kombinationen kommer hålla mig varm i sommar utan att för den skull sitta i vinterjacka på midsommar.



Den snea spetsen på ponchon blev aningen kortare än på de tidigare, hade nog räknat fel på tygåtgången men det gick ju bra ändå. 

Så blir det vår i garderoben iaf och solen tittar fram emellanåt men varm är det inte så den här kommer till glädje redan nu och sen troligtvis resten av sommaren här i Sverige också haha, kanske borde sy ännu fler i somriga färger. Det tar mig bara 1,5h från att jag börjar klippa tills den är klar så det är helt möjligt att sy några på en helg.


Tyger: ljusblå college och metallic nitar, Ohlssons tyger
Tygåtgång: köpte 150cm på fullbredd, hade behövt 170cm. Tre nitar.
Mönster: egen design
Datum: maj 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar