onsdag 13 april 2016

svart linne

Det är inte bara i syrummet som saker blir färdiga numera, även ute rullar det på med det ena projektet efter det andra.
Under påsken blev altanen färdig med staket och allt. 

Men innan det i syrummet blev ju faktiskt det svarta linnet till maken klart. Det invigdes i solen på altanen medan vi arbetade.


Mönstret och modellen är det vanliga jag syr i till honom men så klart men en liten twist på varje variant. Den här gången gjorde jag dubbla tvillingsömmar nertill. Jag hade klippt linnet alldeles för långt av någon anledning så jag gjorde en extra bred fåll nertill och då fick det bli dubbla sömmar.


Bak i nacken syde jag också med tvillingnålen för att få fast den där onödiga men lite roliga halvcirkeln som hör till bak på linnen. Alla trikåremsor i ärmarna och urringningen är också nedsydda med tvillingnålen.


Men först hade jag overlockat ihop både stycken och kantremsor. Jag hade bara vit tråd hemma till overlocken och även om jag hade haft svart tror jag inte att jag hade bemödat mig med att byta. Jag borde ha två maskiner, en med vit och en med svart tråd.

Tyckte inte det störde så mycket eftersom linnet bara kommer användas hemma eller på gymmet, han överlever haha.


Lekte lite med tyget i nacken, tog de allra allra sista resterna av Star Wars tyget och la det där. Galet vad många plagg jag fått ut av dem där meter jag köpte.


Altanen är klar, sommarkläderna börjar bli klara men det är bara i badtunnan det är varmt nog för min smak. Jag är väldigt glad däremot att den också blev klar under påsken, den kommer hålla mig varm och glad tills sommarvärmen faktiskt infinner sig.


Tyger: svart trikå och jersey med fototryck Star Wars, Ohlssons tyger
Tygåtgång: 80cm på full bredd
Mönster: egen design 
Datum: mars 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar