torsdag 28 april 2016

så nöjd


Det blev trikå snedslå från Ohlssons tyger till kanten på den blå mönstrade klänningen. 

Det är lite pilligt att få det bra innan jag lärt mig hur min symaskin vill samarbeta med remsan, bara andra gången jag använder den. Så jag sydde fast den med en söm på maskinen, vek den rätt och tråcklade sen fast den innan jag sydde de slutgiltiga stygnen på symaskinen. På så sätt vet jag att det blir snyggt både på framsidan och baksidan.



Det blev en nyansskillnad men det störde inte, på bilderna är kontrasterna större än i verkligheten. 

Så nu är den klar, helt klar faktiskt. Det var en chansning med vecken i tyget över bysten, var inte säker på att jag skulle få till det med passformen men chansningen gick hem och jag är   s å   n ö j d !

Äntligen har jag och dockan justerat in oss till varandra också så nu stämmer måtten bättre vilket underlättar stort.
Jag har rakare och högre axlar men när jag vet hur jag måste justera det i kläderna för att kunna jobba på dockan stör det inte att dockan inte är exakt.

Jag har lånat designen på midjan från den svartvita prickiga klänningen som jag sydde om till kjol, kopierade den ganska exakt. Men jag valde att göra veckad kjol istället för helcirkelkjol, jag ville låta tyget vara så helt som möjligt.



Men det är ryggen jag är extra nöjd med och det är tack vare dockan jag kunnat få till det precis så som jag kom på under sömnaden att jag ville ha det.

Det blå tyget överst på klänningen är resterna av den midnattsblå microsatin jag sytt i tidigare. Framtill pressade jag veck för att tyget skulle kunna ge med sig över bysten, bak sydde jag dit ett brett rynkband längst ner för att ge rörelsevidd. 
Dragkedjan jag hade hemma i rätt färg var väldigt grov så istället för att försöka gömma den så valde jag att framhäva den mitt bak.


Jag vet inte hur jag kom på att ryggen skulle se ut just så här, det växte fram under tiden jag sydde. Placeringen av axelbanden kommer göra att bh band syns väldigt tydligt men jag tycker att det blev effektfullt med flera remmar som löper olika över axlarna.



För att kunna få på och av mig den här själv behövde jag hitta på något smart till dragkedjan som hamnade på precis den punkten i ryggen jag inte når. Inspirationen kom från våt- och torrdräkter som har långa remmar fästa vid dragkedjans löpare som man kan nå och dra upp resp. ner dragkedjan lättare.


Gjorde remmen av tre olikfärgade linnetrådar jag hade hemma i blått och grått, längst ner dekorerade jag med lite pärlor jag har liggande i en låda. Det blev som ett smycke bak, återstår att se hur mycket håret trasslar in sig i det.


Det är så härligt när tyger som väntat och väntat på att jag ska komma på rätt plagg till dem får bli plagg jag älskar. Nästan alla mina plagg får en historia redan innan jag börjat använda dem eftersom nästan alla tyger har en historia för mig. Det blir en berest klänning det här, från Senegal till Sverige och nu Portugal via Danmark, Tyskland, Luxemburg, Frankrike och Spanien.

Den här åker nämligen med på semestern och kommer passa perfekt in i min garderob av blå kläder efter det.



Tyger: enfärgad blå microsatin och trikå snedslå Ohlssons tyger, mönstrat bomullstyg från Senegal
Tygåtgång: 70x30cm microsatin, 2,5 m mönstrat bomullstyg
Mönster: egen design
Datum: april 2016




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar