söndag 24 april 2016

en bit på väg

Det ena projektet skulle bli en klänning men blev en kjol. Det andra hade en skiss men den följde jag inte haha. Ibland blir det inte som man tänkt sig utan bättre om man ändrar sig på vägen.  Min helg i ett nötskal.



Det här tyget stod jag och tittade på väldigt väldigt länge på Syfestivalen i februari. Mamma hade redan köpt samma tyg i en orange/röd färgställning när vi gick förbi montern första gången. Jag gick vidare men stannade på vägen tillbaka och hade jättesvårt att bestämma mig. Till slut blev det iaf 2,5m av det och ett annat tyg i samma färg men annorlunda mönstring.

Det är viscose tyg, tryckt i Sverige med kopparplåtar och det finns bara en rulle av samma mönster och färgställning eftersom det är färgat i ett eget färgbad. Väldigt unikt och fantastisk kvalitet, som en tunn bomull men svalare och glansigare yta men utan att det för den del är sidenglans på tyget.

Runorna är en dikt som jag fick med översättningen till, ska se om jag hittar den till nästa inlägg.



Nästa kreation sitter fortfarande på provdockan, jag klurar på urringning och axelband men fick en annan idé än den här när jag lämnade syrummet för en stund. Jag tror att jag ska förenkla det och inte blanda in det mönstrade tyget upptill.

Får åka iväg och köpa lite vikresår i morgon och se hur det blir, i värsta fall får jag sprätta.

Det här tyget är också ett tyg från Afrika men köpt utav en av mina bästa vänner när hon bodde i Senegal. Som oftast är det här också ett bomullstyg där mönstret är gjort med vaxtryck. En väldigt häftig process som jag skulle vilja lära mig. Det och sidenmåleri utöver att kunna färga tyg över huvudtaget ligger på min att-göra-lista.

Mitt nål-hjärta fick sig en extra snodd idag för att kunna hänga på provdockan när jag jobbar, en så liten sak som förenklade allt.

Överger syrummet för pizza och film, lämnar två halvfärdiga skapelser till senare. De kommer hemsöka mina tankar tills jag gör klart dem men det är ett kärt besvär. Dessutom behöver vissa plagg hänga till sig i tanken innan de görs färdiga. Oftast beror det på att jag inte helt kommit fram till hur jag vill avsluta dem, så jag ger dem lite tid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar