fredag 11 mars 2016

en utmaning

Jag fick för mig att sy en väska, en ryggsäck.

Allt började med att jag fick den stora äran att bli fadder åt mitt kusinbarn, dop nu i mars. Jag tycker att det är så svårt med doppresenter, det mesta som mina barn fick ligger nedpackat och aldrig använt tyvärr.

Till det första barnet jag är fadder till gjorde jag en pall (ingen sömnad där hör och häpna men jag syr vid andra tillfällen istället så barnet får ändå).
Till det här barnet ville jag sy och fick inspirationen på Naturkompaniet när vi var där i ett annat ärende. 

Inspirationen är en Mini Kånken från Fjällräven men så klart med min egen twist och på mitt sätt.



Väskan fick bli mustigt gul, ett linnetyg från Ohlssons tyger som är ganska grovt. Jag ville fodra den med ett foder som var lite i kontrast till det gula yttertyget och hittade ett tunt bomullstyg i ljusblått med vita stjärnor, även det på Ohlssons.

Det skulle vara ett stort huvudfack, ett mindre utstående ytterfack på framsidan och inne ville jag ha en liten tunn innerficka mot ryggen.


Det här var bland det klurigaste jag har gjort på riktigt riktigt länge!

Väskan har höjden 24cm, bredden 18cm och djupet 10cm så bara de små bitarna av tyg ställer till det rent sömnasmässigt, du kan inte komma åt överallt med pressarfoten om du gör det i fel ordning.
Att den sen inte är platt utan 3D och sys ut och in ställer till det än mer. Du får tänka "ut och in" för att ens ha en chans. Sen kan du alltid lägga till lite fler moment för att ställa till det;
  • två blixtlås
  • foder
  • utstående utanpåficka
  • en flärp som döljer blixtlåsen men är i samma stycke tyg som resten av det stycket
  • fastsydda axelremmar och handtag som inte syns på insidan (dvs inte är sydda genom fodret)
Jag kan erkänna att jag var på väg att ge upp flera gånger och köpa en väska i doppresent. Detta fast inget egentligen gick fel när jag sydde, jag orkade bara inte fortsätta tänka och göra så att den blev klar. 

Lyckligtvis hade jag sportlov så jag kunde till slut bestämma mig för att sitta en helkväll vid symaskinen och göra klart i lugn och ro.
Vissa små partier blev handsydda och allt blev till slut som jag hade tänkt mig. Men jag drömde till och med om den och stressen att inte tänka rätt när jag skulle sy.

Så klart glömde jag fota väskan hemma innan dopet men jag ska komma ihåg kameran nästa gång jag åker för att hälsa på gullungen och hoppas att jag inte fotar minneskortet fullt med bilder på honom utan får med några på väskan också.




Tyger: Gult linnetyg, ljusblått bomullstyg med stjärnor, benvita blixtlås, gul tråd, D-ringar från Ohlssons tyger Sickla
Materialåtgång: 75cm linnetyg, 50cm bomullstyg
Mönster: egen design inspirerad av Fjällrävens Mini Kåken
Datum: mars 2016

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar