onsdag 23 mars 2016

snart varmt

Jag har ett pappersmönster hemma som jag använder varje gång jag ska sy det plagget som mönstret är till. Det är väldigt ovanligt för att vara mig, men så är inte plagget till mig heller.

Det är ett plagg till min man, bland de få sakerna han ber mig sy år honom, nämligen linnen. Han har faktiskt fyra stycken i samma modell vid det här laget men alla i lite olika utförande. Han vill ha den oversize men inte hängiga, vida i ärmhål och halsrigning men inte för slappt.

de tre första linnena, det fjärde får ett eget inlägg snart

Det började förrförra sommaren med att jag sydde linnen till barnen inför sommarlovet och han skojade om att han också ville ha. Han fick kanske lite mer än han bad om eftersom det första blev piratmönstrat haha men trots det fortsatte han att be om dem så jag sydde flera.



Nu senast ville han ha ett svart, det är snart klart. Jag vet inte om det ska bli till träning, solsemestern eller sommarsemestern men oavsett så får han ett linne när han ber om det.

Jag gör med flit lite "fel" när jag syr dem efter att ha testat mig fram. Jag väljer nämligen att klippa trikåremsorna som ska vara till kanterna vid ärmhålen på fel ledd. Vanligtvis klipper man mudd eller trikåremsor tvärs emot trådriktningen för att får dem så stretchiga som möjligt men efter första linnet jag sydde för två år sedan där jag fick sprätta och sy om tre gånger för att det inte skulle bli super bubbligt och fel har jag börjat med att göra tvärt om.

Klipper jag remsorna i samma tyg som linnet blir de tunna och passar bättre än tjockare mudd. Och klipper jag dem längs med trådriktiningen så går det inte att dra lika mycket i dem när jag syr och de blir inte lika bubbliga, de blir faktiskt helt raka och snygga precis som han vill ha det.
Det tog ett tag innan jag kom på att ärmslut på ett linne verkligen inte är som ett ärmslut på en t-shirt eller långärmad där mudden ska stretcha och töjas (och därför ser bubblig ut när den inte töjs) På linne är det bara ett dekorativt slut och fyller ingen funktion.



Det ser så proffsigt ut med tvillingnålen och halvcirkeln i nacken. Har dessutom börjat bli riktigt bra kompis med inställningarna på min overlock så den får jobba lite numera.

Halvcirkeln i nacken är nog meningen att den ska fylla en funktion och suga upp lite svett men jag tycker mest man svettas på andra ställen i linne och inte specifikt där. Däremot ser det väldigt snyggt ut och blir en rolig grej när man kan leka lite med ett avvikande tyg på insidan om man vill.




Skönt att sy saker man vet passar utan att behöva prova under tiden och som man vet uppskattas. Nu längtar vi bara till värmen oavsett om det är på gymmet, Portugal om några veckor eller semestern här hemma i sommar.


Tyg: olika mönstrad trikå från Ohlssons tyger
Tygåtgång: ca 75cm full bredd för stl overzize L
Mönster: Egen design
Datum: 2014-2016






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar