onsdag 30 mars 2016

att fylla väskan

Ryggsäcken jag sydde i doppresent är tänkt att fylla flera funktioner, inte bara den uppenbara att den lille kan packa saker i den. Jag har skrivit mer om väskan här och här.



På det tillhörande kortet skrev jag att jag som fadder vill ge honom en tom väska till att börja med och så fyller vi den med saker han behöver, när han behöver det och däremellan är väskan fylld med möjligheter.

Det första jag behövde fylla väskan med kanske mest var för hans mammas skull men en glad småbarnsmamma betyder automatiskt glada barn så det blir win win förhoppningsvis.

Han dregglar, spottas och kräks nämligen den där lille herrn så det blev till att fylla på med dregglisar så mamman slipper byta kläder stup i kvarten.



Jag har en hel låda med mönstrade trikåtyger som blivit över och är lagom stora för dregglisar och mössor hemma så det gick fort och var en perfekt för en kort stund vid symaskinen för några kvällar sen. Tur att overlocken är snäll numera, då går det extra fort och jag tycker inte att de råa kanterna med synliga sömmar stör.
På baksidan är det fleece, kan verka varmt och jobbigt men en tidigare kollega hjälpte mig att prova ut att fleece är det bästa för att det inte ska bli blöt rakt igenom. När hennes dotter var liten ställde hon upp som testperson i utbyte mot att få behålla alla dregglisar hon provade. Perfekt deal!


Mönsterpappret ligger i en annan låda än tygerna och trots konstant kaos i den lådan lyckas jag alltid hitta bägge delarna av mönstret. Överdelen som ska vara i trikå är pösigare än baksidan så därför behövs två mönsterbitar, det är också väl utprovat.


Det blev en liten laddning, några med mönster som är lättare att matcha till kläder än andra. Så nu fyller vi väskan med det han behöver för första gången så han kan härja vidare i livet.




Tyg: Blandade rester av trikåtyger jag hade hemma, fleecefilt köp på t.ex. IKEA eller Rusta för 10kr.
Tygåtgång: 30x20cm trikåtyg och 20x20cm fleece per dregglis
Mönster: Egen design
Datum: mars 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar