onsdag 30 oktober 2013

Höstbeställning

Började redan i går men till och med då var jag egentligen ute i sista minuten. Så blir det ofta när jag syr men det burkar också bli väldigt bra så jag vet inte hur fel det är egentligen.

Fick en beställning av vänner med en dotter i stl 104 på en varm höstklänning. De fick tidigare under hösten en ärv (och köpt) klänning i velour och för att stilla min sylust kunde de tänka sig att dottern behövde en till klänning i samma mjuka luddiga material.

Klart jag ställer upp men eftersom jag inte har barnet i fråga att prova och mäta på och tygbiten var den sista metern i butiken chansade jag inte och gjorde ett eget mönster utan tog oskulden på den enda sömnadstiding med mönster jag någonsin köpt och sydde efter deras mönster i stl 104.


Alla ser väl vilka linjer man ska rita av eller hur!?


Det tog ett tag men ark B, blå linjer för mönsterdelar 1-4 i stl 104 (dvs tredje raden utifrån på de blå linjerna som är tätt tätt ihop) hittade jag till slut.


Det här är tidningen, ett välkänt företag/tidning med bra rykte fast än ev lite stora storlekar. Finns att köpa på tex Pressbyrån och ibland tom ICA Maxi.


Den här modellen bestämde jag mig för. Tidningens mönster får användas för privat bruk så den här klänningen säljs inte utan ges bort till våra vänner.


Tidningens egen bild på klänningen, inte i strechigt tyg på bilden.


Min variant! 
I ett galet paisleymönstrat tyg med höstfärger och rosa. Såg en liknande klänning uppsydd i det här tyget på ett forum och tyckte det var så härligt att jag ville prova.

Valde att lägga en rosa rand mellan de olika delarna eftersom den kändes konstigt kort upptill. Lugnade ner tyget lite också när man kunde fästa blicken på det rosa. Även halskanten blev rosa men där är jag orolig för att den ska vara för trång... Värsta som händer är att jag får sy om, stackars mig ;)


Mitt bak hade originalmönstret ett blixtlås men det behövdes inte i det här töjbara tyget tyckte jag, tänkte inte på det när jag klippte ut däremot så jag fick med massa extra tyg som annars skulle gått åt vid dragkedjan. Nu blev det över och jag la det i ett veck i stället. Såg inte helt tokigt ut.


Smög in en liten märkning också så klart.


Tyckte mönstret var ganska basic, lite annorlunda vid ärmarna men det funkade. Känns väldigt bred men det kanske ser bättre ut på tjejen. Längden är nog lite lång men hellre det än för kort och ärmarna känns korta men breda....kanske symaskinen får åka med när klänningen ska provas, på så sätt slipper jag ta med klänningen hem igen och sen posta.

Tyget är köpt på Ohlssons i Sickla, finns i andra färgställningar men senast jag kollade fans inte just den här med grön bas just där. Ganska tunn velour men för att ha varit första gången jag syr i den slags tyg gick det bra. Det är lite som sammet, är len åt ena hållet och sträv åt andra, värt att komma ihåg när man lägger ut bitarna så det blir bra.

Hoppas den passar nu men oavsett var den mysig att sy!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar