lördag 26 oktober 2013

Årlig tradition, så även i år!

Syfestivalen på Älvsjömässan är min och mammas tradition två gånger om året. Mamma köper garn, garn och mer garn, ny handväska eller plånbok, färdiga kläder och kanske någon enstaka meter tyg.
Jag köper tyg, tyg och åter tyg men också massa småsaker som nålar, sprättare, måttband och annat fiffigt. 

Förra året hängde jag på låset, trängde mig i kön efter kassan för att hamna vid bästa dörren innan de ens öppnat bara för att kunna ta del av "ko-släppet" och rusningen till stuvlådorna och utgående partier av barnmönstrade trikåer. Jag var sjuk veckan innan mässan och satt hemma och gjorde markeringar i mässkartan var alla intressanta montrar låg och vilken ordning jag skulle prioritera tygerna och gjorde ett eget dokument med bild på tyget, antal meter och vem jag skulle sy till som jag tog med mig och dessutom en dra-maten vagn hade jag med mig som fylldes till bredden.

Ett år senare har jag knappt vågat röra tygerna och samtidigt lyckats konstatera att mina barn inte vill ha kläder sydda av de tygerna längre...mössor på sin höjd.

Så i år tog vi det aningen lugnare och jag kom därifrån med en bok och 2,20m tyg men nog lyckligare för det!


Den här boken har diskuterats vitt och brett på div forum, jag har sett otaliga uppsydda plagg från den och den går under benämningen "Boken!" ...lite som en sömnadsbibel med moderna, snygga men också ganska enkla plagg. Alla kan sy och det måste inte bli perfekt skriver hon i inledningen, jag gillar't!


Skön layout och tydliga skisser gör den lätt att greppa, rutor med personliga reflektioner gör den mysig och variationer på varje plagg samt materialresonemang gör den sjukt proffsig.


Bilderna är hemskt mörka eftersom jag sitter och fotar i mörka hörnan vid brasan men jag lovar att ni ska få se mer.

För idag landade jag lite i att jag nog ska sy upp mitt tyglager som ligger hemma och sen ta mig en regäl funderare på vad jag egentligen vill sy och köpa nytt tyg där efter.

Därför tänkte jag sy upp varje modell i boken i minst ett utförande, det blir lite av en följetång där ni får se vad som finns i boken och hur jag väljer att tolka modellerna, går även att följa lite mer i realtid på instagram #frånhoodtillskjortklänning hos @ayladesign





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar