onsdag 9 oktober 2013

andra bröllopet del 1

Lagom så här i oktober drömmer jag mig tillbaka till sommarens andra bröllop (svägerskan som gifte sig efter 10 år tillsammans med sin, numera, man) där jag sydde inte mindre än fyra klänningar!!!



klänning 1

Först ut var svärmor som beställde sin klänning mer än ett år i förväg, hon vet att hon blir stressad när det börjar närma sig och dessutom har svårt att hitta det hon vill ha och passar i.
Man kanske inte får säga det men hennes döttrar var glada att jag sydde så de visste att hon skulle se fin ut.

klädkoden var kavaj så en fin sommarklänning var det övergripande målet
Lite krav hade hon, svärmor;
- avskuren under bysten
- V ringad
- draperad så magen doldes
- knälång
- inga ärmar men inte för smala axelband

Efter att ha bläddrat igenom alla bilder på facebook för att se vilka färger hon passade i enades vi om ljusblått till sommarbröllopet. Och tyget hittade på rean redan i november!

Det är små små lavendelfärgade blommor på tyget (då visste vi inte färgtemat till bröllopet), det är stretchigt tyg både över och under för att den ska vara bekväm att ha på sig. Det undre tyget är vitt för att färgerna skulle synas ordentligt.

Det var väldigt svårt att drapera över bysten och få det att ligga snyggt när jag endast provade 2 dagar innan bröllopet men draperade hemma på provdockan av mig och jag och svärmor inte har samma mått...men det löste sig till det bästa även om dragkedjan blev isydd i en hast och tyvärr lite bubblig.

Svärmor, döttrarna (brud och maid of honor) var nöjda och det tänker jag också vara!

klänning 2 och 3

Efter att den blivande bruden och hennes syster, tillika maid of honor, varit i London för att shoppa tärnklänningar men inte hittat några ringde de mig lätt förtvivlade.

Två stycken, i två lager tyg och lavendel samt en modell som endast fanns på bild att utgå ifrån blev beställningen 2 månader innan bröllopet.

Stockholms tygaffärer inventerade jag i tre vändor efter lavendel i maj...det var en pärs och jag förstod fort varför de inte hittat något...det fanns nämligen inte!!!
de färdiga klänningarna och sen söt näbb

men efter många provbitar och tråkigt nog ett resultat vi bara var någorlunda nöjda med färgmässigt satte jag igång. mer om det i nästa inlägg

och sen var jag ju tvungen att sy till mig också...så klart men det tar vi lite senare;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar