måndag 20 juni 2016

annat fokus

Jag har redan hunnit påbörja ett projekt, återuppta ett tidigare pausat projekt, göra klart några småsaker, köpa tyg och sy klart ett större projekt, fyra dagar in på semestern. Men jag har faktiskt inte mest fokus på att sy.

Det är en annan liten sak som snor uppmärksamheten.


Men det ena utesluter inte det andra, jag kan sy och bli distraherad samtidigt haha

Bob är en Staffordshire bullterrier och bara 8,5 veckor just nu. Det blir inga fler barn i den här familjen men gärna hundvalp och kanske kattungar framöver. Vi passar på med en till medans stora hunden orkar och finns kvar. Vi hoppas att hon kan bli till hjälp när hon väl vant sig vid vilddjuret och att han sen finns kvar när inte hon gör det längre.

Så klart behövde han en säng att sova i när han flyttade hem till oss förra veckan. Stora hunden vill inte gärna dela säng med honom. Bättre att han fick ett eget krypin, så jag sydde ett, så klart. Han älskar små trånga utrymmen och vill gärna ha tak så sängen blev en kombinerad grotta och babynest.



Man skulle kunna tro att jag är sponsrad av IKEA men icke, skulle gärna vara det men allt det här materialet köpte jag där för att sy ett babynest för några år sedan. Ett örngott, delar av ett påslakan och två kuddar behövdes.

Allting är höftat, jag har inte använt varken måttband, nålar eller en färdig mall, lite krita och en sax utöver symaskinen bara.


Utgick från ett helt örngott, sydde en raksöm på rätsidan i en oval form men lät ena kortsidan vara öppen, sen gjorde jag fyra kanaler och stoppade dem med innehållet ut en kudde innan jag sydde igen helt. En rak remsa från påslakanet fick tre kanaler för stoppning och en för dragsko högst upp innan jag sydde ihop det med botten.
Det var aningen jobbigare att stoppa kantens kanaler, de blev smalare än min hand, men det gick.

Sydde ihop kortsidorna så att cirkeln slöts, drog ihop dragskon det sista och den blev precis som jag hade tänkt mig!



Det blir långa dagar om man går upp 05.30 med honom som är morgonpigg och vrålhungrig när han vaknar men det ger också fler timmar vid symaskinen. Han hjälper gärna till och biter på saxen när jag klipper på golvet och drar i tyget som hänger ner när jag syr. Men han blir också väldigt trött väldigt fort och sover i fler omgångar under dagen så jag får planera min sytid till de stunderna.

Men han är så söt att man lätt förlåter alla busstreck och tidiga mornar!


Tyger: påslakan set med ugglor i bomull och 2 kuddar från IKEA, bomulssnodd från gömmorna hemma
Tygåtgång: 1 örngott och 60x180cm av påslakanet, 70cm snodd
Mönster: egen design
Datum: juni 2016



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar