tisdag 7 juni 2016

koaff

Förra veckan gjorde jag något som inte bara var nytt för mig utan helt okänt dessutom. Jag sydde en koaff. Men först var jag tvungen att ta reda på hur man uttalade och stavade till det samt vad det faktiskt var för skapelse.

Lite googlande och sen kunde Globers Hattmuseum hjälpa mig med en liten ordlista av Marika Smith.



Jag trodde att man uttalade det 'coif' men det var något annat. Inte så underligt egentligen att jag först uttalade det så eftersom mössor och hattar på lajv är det närmaste jag har kommit huvudprydnader förut och en coif är just en tunn hjälmmössa att ha tex under en rustning.




Jag sydde två men en har åkt med min kusin hem utan att fastna på bild. Det var nämligen till henne jag sydde dem och hon fick välja.

Det är samma kusin som kan springa på bal stup i kvarten om hon vill och en av de få människor jag känner som behöver en koaff för att titta på hästar. Men är det Nationaldags galopp på Gärdet och damerna får ha hatt då har man hatt, det skulle jag ha!



Det blev en pillerburk med flor, guldknappar och ett blå/gult band på första försöket som jag alltså behåller hemma. Ingen är gladare än jag eftersom jag älskar den. Däremot har jag ingenstans att bära den haha.

Själva formen består av ett lager möbelmocka och bävernylon på var sida som jag quiltat ihop med sirliga sömmar på symaskinen. Sen fortsatte jag med svart bävernylon och gult linnetyg till kanten, även det quiltat för stadga. Den håller formen jättefint helt utan flisselin eller liknande.

Jag hade trikå flor med svarta prickar på hemma och draperade det på fri hand, gjorde en knut av det på ena sidan och handsydde fast det. Knappar och band var för att slippa känslan av begravning.



Allt material var sådant jag hade hemma, där av lite underliga materialval. Valde möbelmocka och bävernylon bara för att det skulle vara stadigt, helst hade jag haft en hattstock och ylle men vem vet, jag kanske utökar syrummet med det framöver. Det här var fantastiskt roligt och något jag verkligen vill fortsätta med.



Material: hittat hemma i gömmorna, svart bävernylon, möbelmocka, trikå flor, guldknappar, blått och gult band.
Tygåtgång: 15x15 cm möbelmocka, 50x50 cm bävernylon, 75x75cm trikåflor, 15cm av vardera band
Mönster: egen design
Datum: maj 2016












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar