lördag 16 juli 2016

stor eller liten som en val

Jag har funderat en del på klädstorlekar på sista tiden, av flera anledningar. Dels är det ju rea i varenda butik just nu och om det är svårt att hitta rätt storlek på galgarna i vanliga fall är det inget jämfört med kaoset just nu. Sen läste jag ett blogginlägg om viljan att passa i mindre och mindre storlekar som fick mig först att känna mig träffad men sen att tänka om.

I går när jag stod och ritade mönster för att justera ett t-shirt mönster jag har, det som den gröna siden toppen är sydd i, så slog det mig. Jag bryr mig inte om vilken storlek jag har här jag syr, jag har inte ens någon storlek eftersom jag ritar mönster själv utifrån min kropp och aldrig måttsätter mina mönster. Jag bryr mig om att det passar, att jag trivs i det, men mängden tyg eller midjans omfång är det sista jag funderar på och jag mår aldrig dåligt över min kropp. Jag kan bli besviken på passformen eller utseendet men det skyller jag på tyget och min egen prestation, inte min kropp och så vill jag alltid ha det.

Så med det sagt klär jag mig gladeligen i valar, för vem ska komma och säga att det inte är en perfekt passform för mig? T-shirt mönstret är på god väg till perfektion i alla fall och mönstret på tyget från Ohlssons tyger är ju bara för underbart.


Det jag jobbar på är att få sidsömmen placerad rätt i sidan och med den formen jag vill ha. Det är bättre än sist men inte så bra som det kunde vara. Just nu är den svängd i höjd med bysten och jag vill ha den rak från armhålan och ner till fållen men det är inte helt lätt.


Axlarna är jag nöjd med på första försöket men jag orkade inte byta tvillingnål för att sticka ner halsmudden så det blev en trikåsöm istället. 


För enhetligheten och för att bejaka latheten i mig så blev det genomgående trikåsöm på de synliga sömmarna, här i ärmslutet.


Passformen är redan väldigt bra men jag vill att det som inte syns är rätt också, det är kvalitet och ett bra hantverk för mig. Nästa tyg på tur är ett prickigt tyg som jag verkligen ser fram emot att ha som t-shirt och sen vill jag sy en peplum modell i svart med tillhörande pennkjol också. Dags att få till höstens garderob nu.


Så förutom att det är terapi för mig att sy, så får jag kläder som passar mig, är unika eller helt efter min egen smak. Jag får också en snällare inverkan på miljön och en snällare inställning till mig kropp som är helt fantastisk och inte något som ska passa in i en storleksmall som de stora kedjorna dikterar.

Tyger: "barntrikå" med valar Ohlssons tyger, nu på rea :)
Tygåtgång: 75cm full bredd
Mönster: egen design
Datum: juli 2016





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar