söndag 5 juni 2016

till kalas

Jag fick en fråga i mitten av maj av en kollega, en fråga som inte rörde jobbet. Vi kan aldrig sluta prata hon och jag och ju mer vi pratar desto mer jobbsnack blir det men det här var något annat.
Jag blev först så paff att jag inte förstod vad hon sa men till slut förstod jag vad hon var ute efter.

Hon har två barnbarn hon avgudar och den ena skulle snart fylla år var på hon, mormor, då skulle ordna kalas. Och mormor ville ha en vimpel att hänga upp just för att det var kalas.


Och en vimpel blev det!

Jag använde bara tyger jag hade hemma, köpte inte en endast lite sak till detta för hon ville att jag skulle göra det enkelt för mig och hon ville gärna ha barnsligt och glatt. Med tanke på vilka rester jag har hemma sen alla barnkläder jag sydde tidigare var det inga problem att skrapa ihop tyg för vimplar med den beskrivningen.



Varje vimpel består av två olika mönstrade tyger, några i trikå och några i vävt tyg. Allt sitter ihop med en vit bred snedslå överst som blir långa knytband på varje sida.


Vimplarna passar lika bra mot en vägg som spända mellan stolpar eller i en dörröppning.

Just den här linan fick tio vimplar och många ugglor eftersom jag vet att mormor älskar ugglor, det är inte bara barnen som ska få sitt.


Väldigt roligt projekt som tog mig två timmar en söndagkväll och det blev en väldigt glad kollega på måndagen efter.

Jag sydde dessutom en tygpåse att förvara linan med vimplarna i, det är både miljövänligaare och bättre för tygerna att förvaras så istället för i en plastpåse.



Ett projekt som både jag och min kollega blev väldigt glada över, hoppas nu att barnbarnen också uppskattar att mormor gör fint.


Material: resttyger hemifrån, barnmönstrade trikåtyger och bomullstyger med enklare mönster, vit lakansväv till snedslå, gammal gardin till tygpåsen.
Tygåtgång: 15x20cm tyg till varje vimpel, 4m snedslå, 50x40cm tyg till påsen.
Mönster: egen design, trianglar som är 13cm breda och 17cm långa.
Datum: maj 2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar