måndag 22 april 2013

ibland blir det inte lika bra

Allt blir som bekant inte alltid bra, inte heller när jag syr. Det kan verka som allt genom ett trollslag blir perfekt när man bara får se sånt som är klart och funkar men så är det så klart inte.

Här är något som hamnar i UFO-lådan (dvs. Un Finished Object) i alla fall ett tag. Orange ugglor med randigt och mörkblått.

Tanken var en klänning avskuren i höjd med ärmhålets nederkant med ett mörkblått band. Sen skulle kjolen vara lite pluffsig och få en bred mörkblå rand i nederkant också. Korta ärmar i randigt, kändes som de kunde funka mot ugglornas ögon. Jag tog randigt till halsringningen också, varför köra på 'less is more', när man kan köra 'more is more'?


här är vad som gick fel;

1. inte tillräckligt med blå tråd hemma, använde vitt i stället och det blev inte bra på det blå bandet

2. jag och tvillingnålen var inte kompisar, allt bubblade sig, halkade snett och blev riktigt fult

3. hade noll koll på hur lång kjolen behövde vara, den blev alldeles alldeles för lång och jag har slösat massa tyg som nu bara kastas bort.

4. den randiga kanten i halsringningen blev alldeles för stor, bubblar sig och viker sig, ligger inte som den ska

Men lite blev ändå bra, på ärmarna och i halsen blev tvillingsömmen jättesnygg och färgkombinationen funkar toppenbra, galen men bra.

Det är bara så tråkigt när det blir sådana här fel, för att sprätta de sömmar jag syr är pest och pina. Dessutom känns risken alltid större i mjuka tyger att man river sönder tyget när man sprättar, råkar sprätta fel osv. och får ett fult hål där det absolut inte ska vara.

Lägger den åt sidan en stund och roar mig med att sy ett par randiga taights i stället, blir de bra så får de höra till tunikan och då kanske jag orkar göra i ordning den. Har aldrig sytt taights så det ska bli spännande, hur svårt kan det vara?! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar