söndag 21 april 2013

"give away"

Det tog tid innan jag kom på vad jag kunde ta med mig till "värdparet" när jag skulle på middag, en väldigt nära vän från gymnasiet skulle ha mysmiddag. Hennes man och 2åriga dotter samt flera vänner skulle vara där. Choklad eller snittblommor är inte riktigt min grej.

jag syr!

Brödkorg, nej. Sjal, njae. Dregglis till barnet, tveksamt eftersom tjejen är så stor.

Tro mig det tog ganska mycket tankeverksamhet, dessutom är min vän inget fan av rosa alls! Men rosa och turkost är typ allt jag tar i tyghyllan.

Jag gick igenom lagret flera gånger och fastnade för kamouflagemönstrat, det ville jag minnas att hon ofta hade själv i skolan och det finns väl inget mer praktiskt på barn än camo!?

Som tur är var lilltjejen i familjen där i samma ålder som makens guddotter så jag höll ett stadigt öga på måtten jag lånat från hennes kläder och sydde en, i brist på bättre ord, tunika. Svarta ärmar och ok och så camo i kjolen.

Den passade jättefint fick jag veta dagen efter och mamman verkar jättenöjd, dottern säger nej till allt så tolkningen av hennes åsikter överlåter jag till föräldrarna.

jag gör mina egna lappar med min logga på, på reflextyg, därav blänket

Rent konstruktionsmässigt är det en raglantröja med långa ärmar, avslutade med tvillingnål. 
Överdelen är ett t-shirtmönster som jag kapade precis under ärmhålan. Ärmarnas sömmar mot oket fick även de en rad med tvillingnålens dubbla sömmar. Tycker att det blir så proffsigt och ser så färdigt ut med dem. Halsringningen är i mudd och nedstickad med tvillingnål.

Kjoldelen är ett helt rektangulärt stycke med ett motveck fram för ökad rörelsevidd. Resten av kjolen syddes fast i överdelen genom att jag drog i överdelen samtidigt som jag sydde ihop bitarna, stretchen tillåter den burdusa behandlingen en stund och drar sen ihop sig och det andra tyget ett ett lagom rynk när man är klar. 
En omgång med strykgärnet och tvillingnålen i nedekant fick avsluta innan jag sydde dit min lapp med logga.
Första gången för den här modellen, lär bli fler för den var lätt och rolig att sy utan konstiga och komplicerade bitar att passa ihop. Måste göra ett mönster i olika storlekar för den bara vilket inte är min starka sida ännu.
Men trots det känns det så skönt att ha sån koll på vad jag gör att det blir bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar