lördag 27 februari 2016

som en nallebjörn

Det är så roligt när mina vänner ber mig att sy något som de inte kan köpa,  jag blir lite hedrad att de kommer till mig istället för att lägga hutlösa summor i en affär.

Så när en vän behövde en overall till sitt, vid den punkten ofödda barn men i skrivandets stund nyfödda barn att ha direkt när den kom, blev jag överlycklig.

Hon köpte själv tyget via en webbshop som jag tyvärr inte minns namnet på men det är ett väldigt specifikt tyg så googlar jag lite kan jag nog få fram det. Det är ullfleece, GOTS certifierat och ekologiskt.
Färgen hon valde var en ljusare gråbrun nyans och med sig hade hon resterna av en stickad barnkofta i grått siden/merinoull garn som vi klippte kantband av, underbar återvinning!

ganska bra färgåtergivning trots dålig bild

Modellen skulle vara i stl 56/60 med långa ärmar och ben, ingen luva och sånna där "sockor" och "vantar" som sitter fast i overallen och viks över ärm- och benslut.
Overaller har jag sytt men inte så smått och även om mina barn hade just de funktionerna i ärm- och benslut på en köpt overall och jag tänkt sy en själv har jag inte gjort det heller, mycket nytt att bita i.

Det var ett jätteroligt projekt och min vän "beställaren" var här med bebismagen och blivande storasyster på 1,5 år och sydde/umgicks en eftermiddag. Sen åt vi middag och roades oss med att titta på lilltjejen som badade i en vattenmugg på köksbordet. Visste inte att små barn kunde bada i 1dl vatten men det kunde de visst haha.

Overallen blev inte klar den kvällen, det krävdes mycket hjärngympa för att få till alla önskemål och rita mönstret rätt. Dessutom satt någon på sybordet och drog i alla trådar när vi sydde så det tog lite länge tid än planerat.

Men jag kunde inte slita mig från dunbollen till tyg, något så mjukt har jag nog aldrig sytt i förut och att det var ett rent ylletyg kändes helt otroligt.

Till slut blev den klar, knappar fick den dagen efter, små i metall eftersom jag inte hittade några så små i trä, vilket var önskemålet.

bara knapparna som saknas

Nytillskottet som skulle ha overallen kom ut en vecka senare och drunknade i den alldeles för stora overallen men den används tydligen ändå flitigt när de åker bil, den är lagom tunn och smidig ändå.

Några lärdomar drog jag också och det är att man ska sy ärmar och ben så långa att sockan/vanten inte behöver bli något som sticker utanför utan längden när de är bortvikta utan att längden redan tillåter att de snor lite ben/ärmlängd när de viks över. Svårt att förklara men jag skriver det här för min egen skull så jag minns det till nästa vända.

Tycker att overallen såg ut som en nallebjörn, den kändes definitivt som en sådan!


Tyger: Ullfleece, svensk webb shop (vet ej vilken), återbruk av barnkofta i siden/merinoull garn
Tygåtgång: Ullfleece 120x60cm, muddtyg ca 30x5cm
Mönster: egen design
Datum: januari 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar