tisdag 9 februari 2016

säg vad du vill ha

-"säger man vad man vill ha är chansen större att man får det"

Jag funderar på att göra det ill mitt nya motto, det fungerade helt fantastiskt bra inför min födelsedag iaf.

Så bra att jag köpte min egen present tre veckor innan jag väl fyllde. Men det var inte min present till mig själv, hela släkten skramlade och alla tjejer firade mig med syjunta helgen efter själva födelsedagen. Jag såg bara till att presenten fanns på plats till kalaset och Symaskinskungen där jag beställde den var så snabba at skicka att jag hade den redan efter två dagar.
Men fast än den packades upp och passades in så använde jag den inte i förtid, inte ens när man fyller 30år får man göra det.

Jag pratar så klart om min provdocka.
En Lady Valet, vit i storlek S.


Det var den dyraste och mest stabila ställbara provdocka jag kunde hitta, dessutom var den vit och det vill jag ha för att kunna se urringningarna mest naturligt återgivna när jag syr.

Det roliga är att jag är egentligen en M/L i vanliga storlekar, jag har gott om former som drar de storlekarna men denna skönhet behövde jag beställa i S för att måttet under bysten skulle bli rätt. Inte lätt med former utanför mallen.

Därför behövde jag ställa in och justera en del innan jag kunde börja använda den, nu ser hon ut så här

Jag tog den hudfärgade bh jag använder minst och stoppade den med tyll, för när måttet under bysten är litet blev bysten automatiskt nästan obefintlig på dockan och de formerna passar inte på min verkliga kropp.

Sen sydde jag fast all tyll så gott det gick i bh'n så att jag kan ta av den om dockan ska användas när jag ska sy till någon annan tex. 


Hon ser lite makaber ut och brukar få ha på sig en klänning i vanliga fall, haha.



Inställningarna gjordes lätt med kugghjul på fyra ställen runt om för varje mått, väldigt smidigt att måtten man skulle ställa in syntes både i cm och inch så fort man snurrade på kugghjulen. Men som sagt var hon nog inte tänkt att ha de måtten jag har, till slut gick kugghjulen trögt eftersom jag inte snurrade lika mycket på alla mått.


Ett vacker avslut är det upptill tycker jag, känns klassiskt och proffsigt. Vi ska bli goda vänner, dockan och jag. Återstår att se vad jag kommer kalla henne, Lady blir det inte, dockan kanske det blir eller så kommer jag på något när vi börjar jobba ordentligt ihop.

Bästa födelsedagspresenten är det i alla fall och jag var duktig nog att säga att jag ville ha den.

Inköpt hos Symaskinskungen.se 
Datum: januari 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar