tisdag 19 juli 2016

rosa sommardrömmar

Jag fick en enda pion i år, den var fantastiskt maffig och varmt rosa i olika nyanser. En sommardröm för mig är ett hav av pioner, de klår nästan rosor, för ibland är det storleken som är viktig haha 
Och någon gång skulle jag vilja sy en riktigt maffig balklänning med kjol som en pion, en sån som kräver hundratals meter tyg och krinolin <3

Men det är inte bara jag som har rosa sommardrömmar visade det sig. 


En kollega som jag delar mycket tankar och funderingar med men tyvärr inte så mycket tid med frågade mig om just min tid strax innan semestern började. Det rörde inte jobbet eller våra egna tankar utan hennes dotters drömmar. Och vem är jag att inte avsätta tid till någons drömmar när det enda de ber om är min tid.

Vi tog en hel regnig söndag efter midsommar och förverkligade en dröm, tänk om man kunde få göra det oftare!

Vi sydde en medeltidsinspirerad klänning till kollegans 6-åriga dotter att ha på medeltidsveckan i sommar. Rosa linnetyg, tråd och ett guldmönstrat band var redan inköpt när jag kom dit. Jag tog med mig symaskin och det allra väsentligaste.


Klänningen utgår från ett helt rakt, axelbrett stycke och raka ärmar men modellen har kilar för att skapa vidd i kjolen och rörelsemån i ärmarna. Ett väldigt enkelt sätt att skapa ett mönster bara med hjälp av måttband. Inget mönsterpapper, ingen förlaga eller något färdigt mönster, bara modellen, måttband och krita.



Jag ritade direkt på tyget efter att ha skissat alla måtten på ett papper, skissen fick lilltjejen behålla för att färglägga. 

Halsrigningen blev perfekt på första försöket. Det är tacksamt att arbeta i vävda tyger utan stretch för de stannar där man har tänkt sig att de ska vara. Vi gjorde en liten v-ringad halsringing fram och lätt rundad där bak med ett sprund och knapp för att inte få halsringingen för stor och ändå kunna trä klänningen över huvudet.



Det fanns två knappalternativ, ett mer tidsenligt i trä och sen en rosa ros i plast, det blev rosa!



Vi gav klänningen väx mån både i ärm och på den totala längden. Min kollega skulle låta klänningen hänga ut sig på galge innan hon jämnade till och sydde upp nederkanterna för hand. Det är väldigt bra att låta kläder hänga till sig i några dagar innan längder och fållar justeras, gravitationen påverkar inte bara oss människor utan även tyg. Har man otur så gör sömmar och skärningar att nederkanten blir ojämn om man syr fållen på en gång.


Slutligen sydde vi dit bandet i guld och rosa. För att inte förstöra passformen framöver och för att lättare kunna justera utseendet om smaken ändras över åren så sitter bandet bara fast med två raksömmar i klänningens sidsömmar.


Jag hoppas nu verkligen att medeltidsveckan blir så magisk som den kan vara så att drömmen blir komplett i sommar.


Tyger: linnetyg från Tygverket, band och knapp okänt men finns liknande på de flesta tygaffärer
Tygåtgång: klänningens längd + ärmlängden på tygets fulla bredd
Mönster: egen design
Datum: juni 2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar